کد مطلب:5689 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

حمایت های عملی و مالی
حضرت خدیجه علیها السلام نه تنها از اعتبار و موقعیت اجتماعی خود برای دفاع از رسول اكرم صلی الله علیه وآله سود می برد، بلكه با ورود به صحنه های دشوار، به دفاع از حریم نبوّت پرداخت. او خود در شعب ابی طالب حضور یافت و همراه پیامبر سه سال در آن جا به سر برد.

این سه سال را می توان سال های اوج فداكاری خدیجه نامید. او در طول سه سال تحریم اقتصادی، تأمین نیازهای مالی مسلمانان را برعهده داشت. علاوه بر اموال خدیجه، ثروت بستگان او مانند حكیم بن حزام نیز در جهت یاری دین محمّدی صلی الله علیه وآله صرف می شد.

پیامبراكرم صلی الله علیه وآله بارها فداكاری حضرت خدیجه(س) را مطرح ساخت و بر این حقیقت كه او در راه اسلام از اموالش گذشت تأكید كرد.

در آغازین روزهای حیات اسلام، در آن مرحله كه به امكانات اقتصادی و تجاری برای تأمین نیاز اقتصادی اسلام نیاز بود، حضرت خدیجه علیها السلام، سخاوتمندانه ثروتش را در اختیار پیامبرصلی الله علیه وآله قرار داد، تا آن كه پیشرفت اسلام به طور عملی تحقّق یافت و پایه های آن استوار گردید.

پیامبرصلی الله علیه وآله با بهره گیری از ثروت ایشان، قرض بدهكاران را می پرداخت، بردگان را آزاد می كرد، به درماندگان كمك می رساند و پول و امكانات لازم برای هجرت «مهاجران» فراهم می نمود، به همین جهت، پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:

هیچ ثروتی همانند ثروت خدیجه برای اهداف بلند من سودبخش و مفید نیافتاد. اسلام پس از جاذبه و معنویّت خود، تنها با شجاعت و شهامت و شمشیر عدالت علی و دارایی خدیجه بر پای ایستاد و استواری یافت.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در زمان حیات این بانوی فداكار، آن چه صلاح می دانست از دارایی او هزینه می كرد. پس از رحلتش [1] ، باقی مانده ثروتش را فرزندانش به ارث بردند. [2] حضرت رسول صلی الله علیه وآله همواره از آن بانو و نام بلند آوازه اش یاد می كرد، و وقتی نامش به میان می آمد، قلب مصفّایش به یاد آن بانو می شكست و چه بسا قطرات اشك دیدگانش، در اندوه فقدان آن یار و همسنگر فداكار، بر گونه هایش می غلطید و فرو می ریخت. روزی عایشه به حضرت رسول صلی الله علیه وآله گفت:

ای پیامبر خدا! خدیجه بانویی سالخورده و از كار افتاده بود... و خداوند بهتر از او را به شما داده است!

پیامبرصلی الله علیه وآله در پاسخ او فرمود:

هرگز این گونه كه تو می پنداری نیست. خدا بهتر از او را به من نداده است، چون او هنگامی به من ایمان آورد كه مردم به من كفر ورزیدند و زمانی مرا تصدیق كرد كه مردم دروغگویم شمردند و آن گاه او مرا در ثروت و دارایی هنگفت خویش شریك ساخت كه مردم مرا از ثروت خویش مرحوم ساختند. خدا فرزندانی از آن بانوی پاك و فداكار به من ارزانی داشت و از دیگر زنان، فرزندی به من ارزانی نداشت و یا طبق خواست حكیمانه اش، باقی ننهاد.


[1] حضرت خديجه عليها السلام حدود 38 سال با پيامبر زندگي كرد و در 65 سالگي، در بيستم رمضان سال «دهم بعثت» وفات كرد. الاصابه، ج4، ص283.

[2] امالي، طوسي، ج2، ص82.